Thursday, April 2, 2009

Malam Yang Indah...

Sekarang tepat jam 4.00 pagi... catat rekod ooo aku x tdo.. (sebenarnya da tido kejap td...hehehe)
Actually, aku skang tgh bertugas utk menyiapkan laporan sempena Pilihan Raya Batang Ai, Sarawak.. tapi skrg da siap da la report.. kebetulan da lame tak tulis dlm blog aku nih, tu yg layan jap la...
Aku berada di Sarawak dari 13 Mac til 11 Apr bru blk kl.. lame gler aku 'merantau' ke tanah air ku... (betul ke istilah ni??? ) Org kata, jauh perjalanan luas pandangan. Aku nak tambah sikit, 'Jauh perjalanan Luas Pandangan Boleh Menghilangkan Kebosanan...' hehehe... Yelaa.. asyik dok kat kl jek...sekali-sekala keluar la dari KL...
Apabila menjejak kan kaki ke Bandaraya Kuching ni aku dapat rasakan sesuatu aura yang tak tau nak gambrkan macam mana.. walaupun Kuching adalah tanah air ku tp 1001 perubahan telah dilakukan di bumi kenyalang ini. Ternyata berbeza dari dulu.. 'zaman dah berubah'.. Setiap kali aku pulang ke semenanjung & pulang semula ke Kuching pasti setiap progress da selesai. Jalanraya semua da ok.. roundabout pun da jadi trafic light.Jalan kecil da dibesarkan..shoping kompleks pun da byk...Memang bagus la susun atur d sini...
Walaupun aku dilahirkan dibesarkan dan bersekolah di Kuching tetapi aku dapat rasakan aku lebih 'ngam' menetap di Kuala Lumpur (KL). Bukan lupa daratan, atau 'murtad'.. tapi itulah hakikatnya... Kuching sebuah bandaraya yang kian pesat membangun. Aku mengaku pembangunan di Kuching bukan di depan mata aku.. Aku mengabaikan setiap inci pembangunan di Kch memandangkan aku sibuk dgn kehidupan hiruk-piruk di KL.
KL Vs KCH... ada kelebihan tersendiri...
Di Kch, rumah2 nya semakin moden.Tiada lagi rumah atas pokok, atas rakit... mungkin ada tapi terlalu jauh di pedalaman & mungkin hanya ada 2 3 buah sahaja... Orang2 d Kch juga Segak2 & Manis2 belaka berpakaian yang berjenama dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Walau bagaimanapun, teman2 di semenanjung masih lagi berfikiran sempit. Mereka kata orang Sarawak tinggal atas pokok, tak pakai seluar tapi pakai cawat !, Tiada kereta cuma perahu tambang.. Kolot sungguh pemikiran kalian walau berada di bandar besar !
Perbezaan sikap antara orang di Kch & Kl juga berbeza. Di Kch, penduduk nya berbilang bangsa. Oleh itu, kami terdedah dgn cara hidup bangsa lain. Kami juga sering bersaing secara sihat tentang sesuatu perkara terutamanya bidang pelajaran. Kami mesti rajin bekerja sebab orang di Kch tak suka ambil orang melayu bekerja kerana 'orang melayu malas' so we have to work hard untuk membuktikan kami tak malas ! Kami juga sering 'cakap lepas' ataupun bahasa lembutnya 'open minded'.. kami tak suka cakap belakang2... kami straight to the point ! Sebab tu la kalo anda ada teman dari sarawak, perkataan 'bodoh' itu adalah suatu kebiasaan diucapkan kerana ia 'tiada apa-apa bagi kami'. Kami luahkan apa yg terbuku di hati, kami tak main ckp2 belakang nih...
Berbeza di KL... majoriti melayu... bercampur-gaul semua dgn org melayu. Bukan membenci bangsa sendiri, tapi kalo keadaan seperti ini, yang tidak terdedah dengan bangsa lain ia akan merugikan diri kita sendiri. Sungguh sempit pemikiran & diri kita ! Persaingan pula... ??? Aku lebih terdedah dengan persaingan orang2 yang tidak sihat. Kalo nak maju kena jatuhkan org lain.. kenapa cara itu yang digunakan di KL.. Kl dikenali dengan nama Kota Metropolitan... kota yang gah ! tetapi pemikiran penduduknya sempit sekali... sayang seribu kali sayang... Di Kl depannya semua indah2 belaka... tapi 'belakang'... memang sedih dibuatnya. Sahabat yang disangka sahabat dunia akhirat, telah menikam dari belakang ! Baru aku tahu 'langgit itu tinggi ke rendah....'
Perbandingan ini hanyalah perbandingan anak perantau dari tanah borneo... bukan untuk menghina @ mengangkat martabat mana-mana pihak... Ia hanyalah satu pengalaman yang dijadikan nukilan...
*Hidup ini tiada penghujung... penghujung kehidupan hanyalah MATI ! Kawal lah kehidupan ini sebelum kehidupan ini mengawal kita... *
-perantauborneo84-

No comments:

Post a Comment